Jaar 2
In jaar 2 werd er een spiegeltraject uitgevoerd. Er was een A-gedeelte, dat vooral met gezondheid en beleid te maken had, en er was een B-gedeelte, dat vooral met sportonderzoek en management te maken had. Voor mij viel het zo uit, dat Blok 1 en Blok 2 werden ingedeeld met het B-gedeelte en Blok 3 en Blok 4 met het A-gedeelte. Het was ook de bedoeling dat er per gedeelte een stage werd gelopen, dus niet zoals in jaar 1 per blok, maar in dit geval, per 2 blokken.
Blok 1
Zoals gezegd, werd er hier aandacht geschonken aan allerlei zaken omtrent management. We moesten een management stage lopen bij bedrijven die we, of zelf hadden gezocht, of waar we anders waren ingedeeld. Voor mij gold dat laatste, maar daarover straks meer. Er werd in de lessen aandacht geschonken aan sportmarketing en marketingcommunicatie. Naast deze vakken, werd er uitgebreid gestart aan het sportonderzoek. We moesten zelf weten waar het over ging, zo lang we het niet te 'groots' aan zouden pakken. Dit onderzoek vond, net als de stage, plaats in twee blokken.
Sportonderzoek
Ik heb mijn sportonderzoek samen met Dylan van Sluis gedaan. We hebben onderzoek gedaan in hoeverre er interesse was in Nieuw-Zeeland, naar een 5 mast waterski/wakeboard kabelbaan. Middels enquêtes en interviews zijn we tot een redelijk onderzoek gekomen. Dit hebben we vervolgens moeten presenteren middels een posterpresentatie met alle tweedejaars bij elkaar. Bovendien moesten we alles in een verslag inleveren voor de beoordeling.
Opgedane competenties
-
SGM 5: Bewaken van kwaliteit.
-
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering).
-
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren.
-
SGM 12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn).
-
SGM 13: Onderzoeken en adviseren.
-
SGM 14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn).
-
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren
-
SGM 16: Communicatie
-
SGM 17: Reflecteren en leren
Blok 2
In blok twee gingen we, zoals gezegd, verder met het sportonderzoek en de stage uit blok 1. Dit keer werd het aangevuld met vakken als financieel-, facilitair- en kwaliteitsmanagement. Hiervoor dienden we ook opdrachten te maken m.b.t. de stage.
Stage 'Strandrace Ameland'
Strandracen is sinds 2013 een nieuwe discipline binnen de KNWU, waarvan een competitie is opgezet. Ameland is een onderdeel geworden van deze competitie, waarvoor een geheel evenement op moest worden gezet, waarbij we vanaf nul moesten beginnen. Daarvoor was ik, samen met nog twee studiegenoten, zo goed als geheel verantwoordelijk. De verwachting voor het evenement is een deelnemersaantal van 500, dat bestaat uit zowel wedstrijdrenners, basisleden van de KNWU en recreanten. Het vond plaats op zaterdag 8 maart 2014, natuurlijk op het strand van Ameland. Voor verdere informatie, zie https://www.facebook.com/strandraceameland
Opgedane competenties
-
SGM 5: Bewaken van kwaliteit.
-
SGM 6: Managen van financiën.
-
SGM 8: Leiding geven en managen.
-
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering).
-
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren.
-
SGM 12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn).
-
SGM 13: Onderzoeken en adviseren.
-
SGM 14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn).
-
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren
-
SGM 16: Communicatie
-
SGM 17: Reflecteren en leren
Blok 3
In blok drie hielden we ons vooral bezig met gedragsverandering. Er was ook dit blok weer ruimte om een stage te gaan lopen, echter moest deze nu gebasseerd zijn op een interventie die je moest plegen. Een interventie voor een doelgroep en onderwerp naar keuze. Tijdens de lessen kregen we invulling voor deze interventie. Ook kregen we lessen over hoe we moesten anticiperen op bepaald gedrag.
Stage 'Totally in Shape'
Totally in Shape is een personal trainingcentre. Hier kwamen Leroy Schnieder, Jos Schaart en ik later terrecht dan zou moeten, omdat onze voorgaande stage was uitgelopen. We kwamen hier bij Carmen de Wit, Laura Huizinga en Dana Peters in de groep. Met ons zessen gingen wij een interventie plegen voor iedereen die geïnteresseerd was in het verbeteren van zijn/haar gezondheid met betrekking tot bewegen en voeding. Het was daarbij de bedoeling om een dagvullend evenement te organiseren bij een stormbaan. Dit onder begeleiding van personal trainers, die met de deelnemers aan de slag gingen. Hierbij konden de deelnemers proeven hoe het eraan toe gaat met bewegen. Na afloop konden ze zich inschrijven als een verdere begeleiding gewenst was.
Opgedane competenties
-
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering).
-
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren
-
SGM 16: Communicatie
-
SGM 17: Reflecteren en leren
Blok 4
In het laatste blok gingen we een soort 'game' spelen. Een simulatiegame over het beleid om precies te zijn. We moesten allen spelen alsof we medewerkers waren bij de gemeente Assen. Hiervoor moesten we opdrachten uitvoeren als het schrijven van een sportvisie, het ontwikkelen van een sportstimuleringsplan en we moesten debatteren. Voorafgaand aan deze game kregen we input voor de game zelf. De lessen waren zo ingesteld, dat alle facetten van de game even aan bod kwamen.
Stage 'Totally in Shape'
Zie blok 3.
Opgedane competenties
-
SGM 5: Bewaken van kwaliteit.
-
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering).
-
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren
-
SGM 16: Communicatie
-
SGM 17: Reflecteren en leren