Jaar 3
Overzicht start
Competentie | Competent | Gedeelteijk competent | Niet competent | Dit blijkt uit |
SGM 3: Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en het sport en gezondheidsbeleid van de sportorganisatie. | In het laatste blok van jaar 2 zijn we beleidsmatig aan de slag geweest in de gemeente Assen. Hier hebben we een sportvisie evenals een sportstimuleringsplan voor ontwikkeld. | |||
SGM 5: Bewaken van kwaliteit. | Mijn belbin teamrollen test | |||
SGM6 : Managen van financiën. | Toets financieel management gehaald, echter zelf niet het idee dat ik heel goed overweg kan met al die cijfertjes | |||
SGM 8: Leiding geven en managen. | Mijn vorige werk, moest ik leiding geven aan de rest van het personeel en nieuwe werknemers inwerken. Ik kan het dus wel, alleen ik kan het stukken beter, omdat ik er nu pas les in krijg. Daarnaast heb ik bij de stage op Ameland leiding gegeven aan onze vrijwilligers. | |||
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering). | De stage op Ameland. Hebben we zelf het gehele evenement vanaf niets ontwikkeld tot 'Strandrace Ameland'. Welke inmiddels is geïntegreerd in het weekend van MTB-ameland. Het verslag. |
|||
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren. | Bij de preperation course druk bezig geweest met het starten van een bedrijf en alles hierover leren. Pas als dit proces daadwerkelijk wordt geinitieerd, kan ik spreken van dat ik deze competentie beheers. | |||
SGM 12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn). | Mijn stage van de strandrace, gezien strandracen net een nieuwe discipline was, spelen we met dat gehele evenement in op een ontwikkeling in de sportwereld. Ook zijn er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie, nieuwe soorten live-streaming voor vanaf het strand, waar we met de strandrace op in gaan spelen. | |||
SGM 13: Onderzoeken en adviseren. | We hebben een onderzoek gedraaid via school. Het was echter een redelijk moeizaam onderzoek, waardoor ik weliswaar het proces eenmaal heb doorlopen, waardoor ik er wat vanaf weet, maar ik vind niet dat ik kan zeggen dat ik het volledig beheers. | |||
SGM 14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn). | Het laatste blok ben ik, zoals bovenaan reeds vermeld, bezig geweest met het ontwikkelen van het sportbeleid voor de gemeente Assen. | |||
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren | Mijn belbin teamrollen test. Tevens hebben we erg veel teamopdrachten moeten uitvoeren, waaruit het ook blijkt, gezien deze met voldoendes zijn afgerond. | |||
SGM 16: Communicatie | Zelfkennis. Ik weet verder wel hoe het gaat en dergelijke, alleen de durf ontbreekt vaak. (dan doel ik op bellen en aanspreken) Mailcontact en dergelijke verloopt prima. | |||
SGM 17: Reflecteren en leren | Bij alle verslagen die we moeten maken, moet een deel reflectie in zitten. Zodoende denken we bewust na over wat we hebben gedaan en wat er eventueel beter kan. Hier leer je dan automatisch van. | |||
SGM 18: Zelfsturing en zelfwerkzaamheid. | Opdrachten die we alleen moeten uitvoeren. Opdrachten voor bijvoorbeeld studieloopbaanbegeleiding, zoals het maken van deze website. |
Ontwikkelpunten
Nu het uitstroomprofiel gekozen is, kan ik mij specifieker richten op de invulling voor mijn ontwikkeling. Nou heb ik mij vorig jaar ook al vooral gericht op het ondernemerschap, maar nu kan ik daar met de volle 100% voor gaan. Daarbij neem ik een aantal ontwikkelpuntjes van vorig jaar mee, waarnaast er genoeg zijn die ik verder dien te ontwikkelen. Hiervoor gebruik ik tevens dezelfde indeling als voorgaande jaren.
Competenties in het lespakket
Competentie | Uitleg |
SGM 18: Zelfsturing en zelfwerkzaamheid. | In het tweede halfjaar gaan we allemaal stage lopen. Echter zal het dit jaar stages betreffen die we alleen moeten gaan lopen. In die context wordt er dus een flink beroep gedaan op je zelfsturing en zelfwerkzaamheid. |
SGM 13: Onderzoeken en adviseren. | Er wordt wederom een onderzoek uitgevoerd. Het gehele proces wordt wederom doorlopen, met dit keer een diepgaander resultaat tot gevolg. (Als het goed is) |
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren. | Tijdens de stage dit jaar zullen we genoeg moeten ondernemen, ontwikkelen, waarbij innovatie centraal staat. We gaan ergens in het werkveld aan de slag, waar deze aspecten naar voren komen. |
SGM 3: Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en het sport en gezondheidsbeleid van de sportorganisatie. | In het eerste half jaar gaan we weer een soort 'game' draaien, waarbij het beleid centraal staat. We zullen ditmaal niet bij het gemeentehuis aan het werk gaan, maar wel in het beleid. |
Competenties buiten het lespakket
Competentie | Uitleg |
SGM 16: Communicatie | Gezien de strandrace vorig jaar een groot succes was, gaan we het dit jaar weer organiseren. Nu we er reeds enige kennis van hebben, gaan we rouleren met de rollen, waarin ik graag de communicatie op mij neem, omdat ik ,wat dat betreft, vooral moet leren doen. |
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren. | Omdat het nu om de tweede editie van de strandrace gaat, is nu voor ons de mogelijkheid ons te gaan onderscheiden van de andere competitieonderdelen. We zullen zodoende moeten innoveren en nieuwe ideeën moeten ontwikkelen. |
SGM6 : Managen van financiën. | Bij de strandrace komt natuurlijk ook weer een financieel plaatje kijken. Ik wil dat dit jaar ook gaan oppakken, om mijn kennis hierover te verbreden. Ik heb weliswaar vorig jaar mijn financieel management vak gehaald, maar nu wil ik het nog goed kunnen toepassen in de praktijk. |
Overig
Competentie | Uitleg |
Persoonlijke presentatie | Mijn persoonlijke presentatie is nog verre van gewenst. Dit zal ook elk jaar en ook niet alleen tijdens maar ook na de studie terug blijven komen. Ik sta nog niet zo zelfverzekerd voor groepen als dat ik zou willen. |
Medic First Aid | Deze internationale EHBO cursus heb ik vorig jaar weliswaar uitgevoerd en gehaald, maar dit betreft een cursus die slechts één jaar geldig is. Met andere woorden moet er jaarlijks een opfrissingscursus worden gedaan om jezelf MFA'er te kunnen en mogen noemen. |
Sociale media en sport | Ik ben van mening dat evenementen veel meer naamsbekendheid kunnen krijgen door het gebruik van sociale media. Dit wordt reeds meer gedaan dan een aantal jaar terug, maar ik ben van mening dat dit nog veel meer kan worden uitgebuit. Daarom ga ik deze cursus volgen, om mijn expertise op dit gebied te vergroten. |
Reflectie
Nader in te vullen