Jaar 2
Overzicht start
Competentie | Competent | Gedeelteijk competent | Niet competent | Dit blijkt uit |
SGM 3: Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en het sport en gezondheidsbeleid van de sportorganisatie. | Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden. | |||
SGM 5: Bewaken van kwaliteit. | Mijn belbin teamrollen test | |||
SGM6 : Managen van financiën. | Op de middelbare school heb ik gedeeltelijk het vak M&O gevolgd, waar het veel ging over financiën. | |||
SGM 8: Leiding geven en managen. | Mijn vorige werk, moest ik leiding geven aan de rest van het personeel en nieuwe werknemers inwerken. Ik kan het dus wel, alleen ik kan het stukken beter, omdat ik er nu pas les in krijg. | |||
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering). | We hebben een evenement neergezet voor klasgenoten. Zodoende hebben we mogen proeven aan het organiseren van evenementen. | |||
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren. | Hier ben ik slechts over aan het speculeren geweest, wat als ... | |||
SGM 12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn). | We hebben hier les over gehad, dus de kennis is aanwezig, echter nog niet in de praktijk tot uitvoering gekomen. | |||
SGM 13: Onderzoeken en adviseren. | Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden. | |||
SGM 14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn). | Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden. | |||
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren | Mijn belbin teamrollen test. Tevens hebben we erg veel teamopdrachten moeten uitvoeren, waaruit het ook blijkt, gezien deze met voldoendes zijn afgerond. | |||
SGM 16: Communicatie | Zelfkennis. Ik weet verder wel hoe het gaat en dergelijke, alleen de durf ontbreekt vaak. (dan doel ik op bellen en aanspreken) Mailcontact en dergelijke verloopt prima. | |||
SGM 17: Reflecteren en leren | Bij alle verslagen die we moeten maken, moet een deel reflectie in zitten. Zodoende denken we bewust na over wat we hebben gedaan en wat er eventueel beter kan. Hier leer je dan automatisch van. | |||
SGM 18: Zelfsturing en zelfwerkzaamheid. | Opdrachten die we alleen moeten uitvoeren. Opdrachten voor bijvoorbeeld studieloopbaanbegeleiding, zoals het maken van deze website. |
Ontwikkelpunten
Ik ga mij dit jaar op diverse punten ontwikkelen. Daarbij komen een aantal punten sowieso al voor in het aangeboden lespakket, maar daarnaast wil ik zelf nog een specifiekere invulling geven aan de te leren competenties. Op mijn stage bijvoorbeeld wil ik mijn accenten naar mijn eigen hand leggen. Bovendien hebben wij dit jaar keuzevakken tot onze beschikking.
Competenties in het lespakket
Competentie | Uitleg |
SGM6 : Managen van financiën. | We krijgen als vak financieel management, waar ik dus alles ga leren over financiën. |
SGM 13: Onderzoeken en adviseren. | We gaan een onderzoek doen dit jaar, waarbij ik dus het gehele proces van onderzoeken doorloop. |
SGM 17: Reflecteren en leren | Zoals gezegd, bij elke opdracht, bij elk verslag moeten we reflecteren, waar we van leren. |
SGM 18: Zelfsturing en zelfwerkzaamheid. | Dit blijf je continu verbeteren door opdrachten uit te voeren voor jezelf, wat ook dit jaar op het programma staat, zoals opdrachten voor SLB. |
Competenties buiten het lespakket
Competentie | Uitleg |
SGM 8: Leiding geven en managen. | Tijdens mijn stage dit jaar, bij Sportpromotie Ameland, gaan we een evenement ontwikkelen. Dit gaat nooit lukken zonder vrijwilligers. Binnen deze stage wil ik mij dan ook richten op alles omtrent de vrijwilligers, het werven, aansturen en begeleiden ervan. |
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering). | Tijdens mijn stage dit jaar, bij Sportpromotie Ameland, gaan we een evenement ontwikkelen. Hierbij beginnen we met niets, dus we kunnen nergens op voortborduren. We moeten dus alles helemaal opnieuw ontwikkelen en vervolgens uitvoeren en begeleiden. |
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren. | Dit jaar heb ik gekozen voor de preperation course: "Sportbusiness en Ondernemerschap", omdat ik graag meer wil leren over het eventueel opzetten van een eigen bedrijf. |
SGM 12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn). | Het evenement op onze stage speelt in op ontwikkelingen in de sport, omdat het een strandrace betreft. Strandracen is sinds dit jaar een nieuwe discipline bij de KNWU. |
SGM 16: Communicatie | Het tweede deel van het jaar, organiseer ik wederom een evenement. Alleen dit keer is het bedoeld als interventie. Echter zijn er bij dit evenement sponsoren nodig, om de begroting rond te krijgen. Het is mijn bedoeling om dat bij dit evenement te regelen, waarbij dus veel moet worden gecommuniceerd. Dit is mij vorig jaar niet gelukt en ik wil hier dus dit jaar een accent op leggen. |
Overig
Competentie | Uitleg |
Persoonlijke presentatie | Ik wil graag werken aan mijn persoonlijke presentatie, omdat ik er genoeg van heb dat ik altijd vol zenuwen voor een groep moet staan. Hier ga ik aan werken, door mij in te lezen over dit onderwerp, door te praten met anderen en door simpelweg ervaring op te doen. |
Discipline | Mijn discipline is opzich prima in orde, want ik heb mijn werk altijd af. Echter wil ik mijn werk eerder afhebben, omdat ik het soms laat liggen tot op het laatste momoent. Hier probeer ik dan ook vooral aan te werken, door middel van het gevoel, als het niet lukt, op te wekken dat ik er dus flink van baal, wat zorgt voor motivatie om het de volgende keer wel te doen. |
Loop- en conditietrainer | Om mijzelf naast de studie en/of werk fit te houden, heb ik gekozen voor een cursus loop- en conditietrainer. Hier hoop ik allerlei zaken te leren omtrent het maken van loopschema's, wat te leren over voeding en allerlei oefeningen. |
Medic First Aid | Ik ben van mening dat het een goede meerwaarde is als zoveel mogelijk werknemers binnen een bedrijf capabel zijn in het uitvoeren van EHBO. Dit leek mij een mooie kans om tijdens de studie deze vaardigheden al op te doen. Dit is echter MFA, dat is een internationale EHBO. |
Reflectie
Als we een kijkje nemen naar mijn competentiescan voor het begin van jaar 2 en het begin van jaar 3, dan valt te zien dat deze redelijk vooruit is gegaan. Daaruit valt natuurlijk te concluderen dat ik niet stil heb gezeten. Het gehele lespakket heb ik mij natuurlijk goed voor ingezet, maar ik ben van mening dat mijn vele opgedane kennis niet daar vandaan komt.
Ik denk dat ik dit jaar het meest heb geleerd van mijn stage, de strandrace op Ameland. Mede omdat dit precies de richting is die ik op wil later, ging ik hier vol enthousiasme mee bezig en was het zodoende een erg leerzaam proces. We grepen alles aan wat we aan konden grijpen, om ons zo snel mogelijk, zoveel mogelijk eigen te maken. Het was een geweldige ervaring voor niet alleen onze kant, maar ook voor ons stagebedrijf. Er is dan ook nader gesproken, dat wij de strandrace op Ameland volgend jaar wederom op ons bordje hebben.
Wel heb ik bij de strandrace afgelopen jaar het een en het ander laten liggen. Eén van mijn leerdoelen was het bevorderen van min communicatie vaardigheden. Zodoende zou je zeggen dat ik de communicatie op mij zou nemen, maar dit is niet gebeurd. Hier is, vind ik althans, een logische verklaring voor; deze strandrace was voor ons in principe te hoog gegrepen, zodoende moesten we ons allemaal van onze beste kant laten zien, om het beste overal uit te kunnen halen. Daarom hebben we afgelopen jaar afgezien van onze persoonlijke leerdoelen. Bij de strandrace van volgend jaar, zijn we wel van plan om de taken te rouleren, zodat iedereen overal wat van meekrijgt. We zijn nu enigszins bekwaam in het organiseren van de strandrace, dus dit jaar zal het niet meer te hoog gegrepen zijn, wat ons perspectief biedt in het nastreven van onze persoonlijke leerdoelen.
Verder heb ik wel gewerkt aan andere persoonlijke leerdoelen. Hiervan heb ik er twee meegenomen uit het vorige jaar, namelijk mijn persoonlijke presentatie en mijn discipline. Ik moet daarbij zeggen dat qua discipline ik een stuk vooruit ben gegaan. Ik kan dit echter niet aantonen, dit is gevoelsmatig. Mijn persoonlijke presentatie gaat ook vooruit. Ik kan wederom bevestigen wat ik bij vorig jaar reeds aangaf, een goede voorbereiding haalt de druk van je schouders. Bijvoorbeeld moesten we aan het eind van het jaar diverse debatten voeren. Daarbij was ik bij het eerste debat nauwelijks voorbereid, omdat er iets wat misgegaan bij het printen van onze voorbereiding. Zodoende heb ik geen bijdrage geleverd aan het debat, want ik wist de hele tijd niet wat ik moest zeggen. Bij het tweede debat echter, wilde ik het goedmaken van het eerste debat en heb ik mij erg goed voorbereid. Ik ben naderhand ook uitgeroepen door de aanwezige wethouders als derde beste debater.
Al met al ben ik van mening dat dit een erg effectief jaar is geweest. Ik kan wel concluderen dat ik er nog lang niet ben, want nog niet al mijn competenties zijn met het groene vlak gekleurd. Daarnaast ben ik ook nog niet tevreden genoeg over mijn persoonlijke leerdoelen. Hier gaan we volgend jaar dus mee verder.