Jaar 1

Overzicht start

Competentie Competent Gedeelteijk competent Niet competent Dit blijkt uit
SGM 3: Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en het sport en gezondheidsbeleid van de sportorganisatie.        Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 5: Bewaken van kwaliteit.       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM6 : Managen van financiën.       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 8: Leiding geven en managen.       Mijn vorige werk, moest ik leiding geven aan de rest van het personeel en nieuwe werknemers inwerken. Ik kan het dus wel, alleen ik kan het stukken beter, omdat ik er nu pas les in krijg.
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering).       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren.       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn).       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 13: Onderzoeken en adviseren.       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn).       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren       Ik moest op de middelbare school vaak opdrachten samen uitvoeren. Dit leidde vaak tot een groot succes, omdat ik altijd goed functioneerde in teamverband.
SGM 16: Communicatie       Hier heb ik mij nog niet mee bezig gehouden.
SGM 17: Reflecteren en leren       Hier heb ik mij nog niet echt mee bezig gehouden.
SGM 18: Zelfsturing  en zelfwerkzaamheid.       Naast de teamopdrachten op de middelbare school, moesten er uiteraard ook zelf opdrachten worden uitgevoerd. Dit ging mij vaak wel goed af, met soms hier en daar dat ik wat na moest vragen.

 

 

Ontwikkelpunten

Het is de bedoeling mij dit jaar ten eerste eens goed te oriënteren op wat er allemaal te halen valt op deze opleiding. Daarnaast een goed beeld te vormen over welk uitstroomprofiel mij het meest aantrekt, waar ik kan kiezen uit de beleidskant, de gezondheidskant, de trainer-/coachkant en de managementkant. Verder over het algemeen heb ik wel een aantal moeilijkheden, zoals presenteren voor de klas. Hier wil ik mijn aandacht o.a. gedurende dit jaar ook op vestigen.

Competenties in het lespakket

Competentie Uitleg
SGM 5: Bewaken van kwaliteit. Om elke opdracht te halen met een goede voldoende, is het wel de bedoeling dat de kwaliteit van de opdracht wordt gewaardborgd. Zodoende is dit een belangrijke competentie om te ontwikkelen, waar ik me dan ook dit jaar direct mee bezig wil houden.
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering). In het eerste blok gaan we al een evenement organiseren voor klasgenoten. In het tweede blok organiseren we een gezondheids(mid)dag voor een externe partij, waar deze competentie mee wordt uitgebreid. Persoonlijk trekt mij het organiseren van dergelijke dingen wel, dus ik wil er graag meer over leren.
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren. In het vierde blok, gaan we, weliswaar fictief, een eigen onderneming starten in de fitnessbranche. Tijdens de stage doen we ideeen op hoe dit kan uitpakken, waarna we via een verslag onze eigen onderneming kunnen opzetten.
SGM 13: Onderzoeken en adviseren. In het derde blok is het de bedoeling dat we stage gaan lopen bij een vereniging. Tijdens deze stage, gaan we deze vereniging volledig in kaart brengen, door middel van een interne analyse, externe analyse, een analyse van de huidige PMC's, waarna we een confrontatiematrix gaan maken en een heel adviesplan gaan schrijven voor deze vereniging.
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren We zijn in het begin direct ingedeeld in studieteams, waar we veel opdrachten mee samen moeten maken. Dit bevordert de samenwerking enorm. Tevens moeten we als klas de samenwerking flink leren verbeteren, door middel van een teambuildingsweek in de Ardennen.
SGM 17: Reflecteren en leren Bij elke opdracht, bij elk verslag moeten we reflecteren, waar we van leren.
SGM 18: Zelfsturing  en zelfwerkzaamheid. Dit blijf je continu verbeteren door opdrachten uit te voeren voor jezelf, wat ook dit jaar op het programma staat, zoals opdrachten voor SLB.


Competenties buiten het lespakket

Competentie Uitleg
SGM6 : Managen van financiën. Gezien we in het tweede blok een gezondheidsdag moeten organiseren voor een externe partij en wij hier vanuit de studie geen financiering voor krijgen, moeten we zicht creeren op onze financiële middelen.
SGM 16: Communicatie Omdat ik zelf geen held ben in de communicatie, qua telefoon en fysieke benadering, wil ik dit jaar zoveel mogelijk deze taak op mij nemen. Daarbij denken aan het benaderen van stageadressen en vervolgens dienen als contactpersoon. Zodoende ben ik van mening dat ik die 'angst' zo snel mogelijk onder ogen kan zien.

Overig

Competentie Uitleg
Persoonlijke presentatie Ik wil graag werken aan mijn persoonlijke presentatie, omdat ik er genoeg van heb dat ik altijd vol zenuwen voor een groep moet staan. Hier ga ik aan werken, door mij in te lezen over dit onderwerp, door te praten met anderen en door simpelweg ervaring op te doen.
Discipline Mijn discipline is opzich prima in orde, want ik heb mijn werk altijd af. Echter wil ik mijn werk eerder afhebben, omdat ik het soms laat liggen tot op het laatste momoent. Hier probeer ik dan ook vooral aan te werken, door middel van het gevoel, als het niet lukt, op te wekken dat ik er dus flink van baal, wat zorgt voor motivatie om het de volgende keer wel te doen.

Reflectie

Ik ben van mening, dat ik op veel vlakken vooruit ben gegaan qua bekwaamheid in de betreffende competentie. Ik heb bovenstaande beschreven stappen zoveel mogelijk uitgevoerd, waardoor ik de competenties dus (deels) onder de knie heb gekregen. Bijvoorbeeld mijn persoonlijke presentatie ben ik mee bezig geweest, door ervaring op te doen. Presentaties te geven en gewoon voor de klas gaan staan. Het blijkt nu wel, dat een goede voorbereiding mij een stuk zelfverzekerder voor de groep doet staan. Daarnaast is het, denk ik, ook een deel gewenning wat er mee speelt. Bij mijn discipline is eerlijk gezegd niet veel veranderd, omdat toch andere dingen nog interessanter bleken. Echter heb ik nu wel veel 'haat' daardoor opgebouwd, aan het feit dat ik dus niet doe wat ik zou moeten doen. Hierdoor gaat het me in jaar 2 denk ik een stuk beter lukken.

Qua communicatie heb ik onder gedaan aan mijn wensen. Er waren telkens anderen in het groepje die daarbij het voortouw namen, waarbij, belangrijker, ik hen het voortouw liet nemen... Ik had voor mezelf moeten opkomen en moeten zeggen dat ik dit wil leren en zodoende op mij wil nemen, maar dit heb ik niet gedaan. Dit is dus een puntje om mee te nemen naar jaar 2. Wat betreft de financiën heb ik wel het een en het ander opgestoken. Ik heb een overzicht gemaakt met daarop alle kosten en dergelijke, zodat we deze konden declareren.

Verder moet ik zeggen, dat alle behandelde stof dat in het lespakket zat, bij mij goed is binnengedrongen. Ik heb (bijna) overal goed mijn best voor gedaan, om mij deze stof eigen te maken. Ik heb, naar mijn mening, dan ook goede vooruitgang geboekt wat betreft de te leren competenties.