Ontwikkeling

Ik heb gekozen om mijn ontwikkeling in kaart te brengen per jaar. Hierbij presenteer ik in het begin een duidelijk overzicht, over hoe mijn competenties er begin dat jaar voor staan. De competenties gaan hier slechts over de competenties voor het sportmanagement. Competenties met betrekking tot de gezondheid en/of het beleid heb ik achterwege gelaten, omdat ik mij hier ook niet op wil focussen. Ik heb het hier over de volgende tabel:

Competentie Competent Gedeelteijk competent Niet competent Dit blijkt uit
SGM 3: Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en het sport en gezondheidsbeleid van de sportorganisatie.         
SGM 5: Bewaken van kwaliteit.        
SGM6 : Managen van financiën.        
SGM 8: Leiding geven en managen.        
SGM 9: Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten (en de werkzaamheden in de bedrijfsvoering).        
SGM 10: Ondernemen, ontwikkelen en innoveren.        
SGM 12: Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn).        
SGM 13: Onderzoeken en adviseren.        
SGM 14: Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn).        
SGM 15: Samenwerken en samenwerkend leren        
SGM 16: Communicatie        
SGM 17: Reflecteren en leren        
SGM 18: Zelfsturing  en zelfwerkzaamheid.        

Zoals te zien is, wordt in het midden ingevuld in hoeverre ik bekwaam ben ik de betreffende competentie. Dit wordt aangegeven met de kleuren groen, geel of rood. Daarnaast wordt ingevuld, zoals het kopje al zegt, waar dit uit blijkt. Bijvoorbeeld blijkt, dat ik mijn samenwerken heb verbeterd, doordat we in studieteams moeten samenwerken en de samenwerking zodanig goed ging, dat we alle opdrachten direct hebben gehaald.

Daarna heb ik het uitgebreid over mijn ontwikkelpunten van dat jaar. Deze heb ik opgedeeld in een drietal tabellen. De eerste tabel gaan over de competenties waar vanzelfsprekend aan wordt gewerkt, omdat deze reeds voorkomen in het lespakket. De tweede tabel gaat over een paar toevoegingen die ik er zelf bij maak, bijvoorbeeld over specifieke zaken binnen een stage. Tot slot, de derde tabel, gaat over overige competenties waar ik me op wil focussen dat jaar. Daarbij houdt ik me niet zo zeer aan de competenties voor het management, maar splits ik zelf een aantal uit. Hierbij valt te denken aan de competentie 'persoonlijke presentatie', die ik, zoals te zien is bij jaar 1, heb gebruikt.

Tot slot volgt een korte reflectie, over het feit of ik mijn competenties daadwerkelijk heb verbeterd, of niet, hoe ik het eventueel beter aan had kunnen pakken, gevolgd door de conclusie of het een succesvol jaar is geweest.